For English see the following post
Párhuzamos kronológiák - A kiállítások láthatatlan története
dokumentum- és tanulmányi kiállítás
Lapok a Künstler aus Ungarn című 1980-as wilhelmshaveni kiállítás katalógusában megjelent kronológiából (1972-3), összeállította: Mauer Dóra |
A tranzit. hu A kiállítások láthatatlan története címmel kiállítást és nemzetközi szimpóziumot rendez azzal a céllal, hogy hozzájáruljon az 1960-as évektől napjainkig tartó időszak kelet-európai művészeti eseményeire vonatkozó közös tudásalap és diskurzus megteremtéséhez.
A Párhuzamos kronológiák a kiállítást, mint önálló kulturális jelenséget és műfajt vizsgálja, a kelet- közép európai régió államszocializmus által meghatározott időszakában. A projekt szakítni kíván azokkal a nemzetközi kiállítás-szervezői és publikációs gyakorlatokkal, amelyek vagy figyelmen kívül hagyják vagy egzotizálják ezt a területet. Ezért a szakmai kapcsolatok, kiállítások, események és művészeti helyszínek összefüggéseit mutatjuk be, a korszakból származó műtárgyak puszta kiállítása helyett.
A kiállításon két, a neoavantgárd korszakkal foglalkozó archívum látható, Belgrádból és Újvidékről. A prelom kollektíva az SKC, a belgrádi ifjúsági kultúrház néhány jelentős eseményét dolgozta fel a 70-es évekből, míg a kuda.org média központ az újvidéki neoavantgárd legfontosabb dokumentumait gyűjtötte össze. A kiállítás harmadik része az 1960-70-es évek progresszív magyarországi eseményeit mutatja be. A magyarországi kiállítás- és eseménydokumentáció összeállítása egy olyan körkérdésre épül, melynek során különböző generációkhoz tartozó magyar művészeti szakemberektől kérdeztük meg, hogy számukra – a saját nézőpontjukból, a saját tevékenységükkel összefüggésben - melyek a korszak legmeghatározóbb eseményei. Nem volt célunk, hogy az egyéni nézőpontok szintéziséből illetve összehangolásából objektív történetet vázoljunk fel. Inkább a különbözőségek és hasonlóságok jellemző mintáit, a vakfoltokat és legendákat szeretnénk nyomon követni és feltérképezni. A kiállításon maguk a kronológiák, mint a korszak művészeti eseményeinek fontos közvetítői is kiemelt helyet kapnak. A kronológiák meghatározó szerepet játszanak abban, hogy kis, marginálisnak tűnő események a történelem részeivé váljanak és beíródjanak a kánonba. Különösen igaz ez azokra a kelet-európai eseményekre, amelyek az 1960-as 70-es években a második nyilvánosságban történtek.
Keretprojekt: A művészetnek mindig vannak következményei
Utolsó kommentek